|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EyoUth-Day project is funded by MEGVALÓSÍTÁSI BESZÁMOLÓ Iskolánk, a Kispesti Deák Ferenc Gimnázium idei első témahetén ismételten a Tolerancia-fejlesztés feladatára koncentrált. Ennek érdekében felvette a kapcsolatot korábbi projektjeibe bevont partnereivel, illetve új szervezettekkel (pl. Ec-Pec Alapítvány) működött együtt egy eseményekben és eredményekben gazdag projektnapot szervezve meg 2011. október 25-ére. A külsős programokról
Iskolánkban immár hagyomány, hogy a fogyatékkal élőkkel szembeni előítéleteket felszínre hozzuk és tompítsuk. A problémaérzékenyítés jegyében a (média tagozatos) 10 A osztálytanulói látogattak el idén a Népligetben található Láthatatlan kiállításra, ahol 3 turnusban, látássérült vezetők segítségével egy-egy órát töltöttek el egy hermetikusan elsötétített akadálypályán, hogy testközeli élményt szerezzenek a világtalanok világáról. Ők voltak a 4. osztály az intézményben, akik részt vettek ezen a programon, így nem volt meglepő, hogy pozitív visszajelzésekkel és életre szóló élménnyel tértek vissza másnap az iskolába. A Kapibara Film 2010-es programjának folytatásaként idén is elindította a TOLERANCIA FILMKLUB sorozatot. Ennek keretében a médiajelenséget is érintő A legboldogabb lány a világon című filmet tekintette meg a 11. évfolyam, akik az ODEON moziból visszatérve média, illetve emberismeret és etika órákon dolgozták fel a látottakat. A feldolgozás a olyan kérdésekre koncentrált, mint például:
Az iskolában lebonyolított programokról Az Újságjáték fantázianevet kapott „játék” a médiamanipuláció nemi identitást deformáló veszélyeire irányította a figyelmet. A programra szándékosan iskolánk nem média-tagozatos osztályinak tanulóit szerveztük be, mert megítélésünk szerint ők védtelenebbek az ez irányú hatásokkal szemben. Nemileg és életkorilag heterogén csoportokat szerveztünk, hogy a szerzett tapasztalatok a lehető legtöbb osztályba visszajuthassanak. A „Lépcsőjáték” a toleranciafejlesztés indirekt eszközeként a tánc és dráma órák kedvelt feladata. Ez esetben olyan tanulókkal és játékvezetőkkel játszattuk, akik még nem találkoztak vele korábban. A tanárok beszámolója szerint a feladat ezúttal is alkalmas volt a rasszista tanulók feltérképezésére és a társadalmi különbségek kapcsán kialakult sztereotip gondolatok megvitatására. Ez esetben is több szempontból heterogén csoportok működtek együtt a feladatmegoldásban, ami alkalmat adott arra, hogy érettebb és kevésbé érett gondolkodásmódú tanulók osszák meg egymással érzéseiket, gondolataikat. A játék fontos tanulsággal szolgált a játékvezetőknek saját maguk moderátori szerepelvárásai tekintetében. A „Városjáték” és a „Hídjáték” összetartozó kerettörténete a fenntartható fejlődés témakörét érintette. Elsősorban kreatív, alkotni szerető diákokat foglalkoztatott közel 2 órán keresztül, komoly tervezési-intellektuális kihívást kínálva számukra, bevonva olyan tanárokat, akik általában kívül maradnak a projektnapok megvalósításából. A két feladat – előzetes elvárásainknak megfelelően – igen kedvező fogadtatásra lelt a részvevők körében. A tanulóknak egyes osztálytermekben komoly építősegédjévé váltak a tanárok, más termekben a diákok alig akarták abbahagyni a rajzolást. Az elkészült munkák aulai bemutatója a teljes iskola előtt is elérhetővé tette a fenntarthatóság gondolatát, azaz indirekt szemléletformálásra bizonyult remek módszernek. A palackhidak egyben stílusos folytatásai lettek a pillekő-készítés hagyománynak, ami a korábbi években a szelektív hulladékgyűjtés eredményeképp honosodott meg iskolánkban. Iskolánk tanulói nagyon kedvelik az élménypedagógiai foglalkozásokat. Talán azért is, mert minden csibetáborban kalandpályára visszük a bejövő évfolyam tanulóit, később pedig minden iskolai rendezvényre szervezünk mozgásos programokat. A „Kalandozások” ezúttal még nem próbált feladatokat jelentettek, melyeket 80 tanulónak volt lehetősége kipróbálni a testnevelők segítségével. Lényegében 6 osztály fele játszott együttműködési képességet fejlesztő, közösségformáló játékokat nagy sikerrel. Terveink szerint adaptációk formájában máskor is felhasználjuk majd őket egyéb rendezvényeinken. Tapasztalatok Fenntartás Köszönetnyilvánítás |