|
|
|
|
|
Iskolánk idén először csatlakozott a november végi Európai Hulladékcsökkentési héthez. A környezeti nevelés a magatartás, a hétköznapi életvitel megváltoztatására irányul, ez is megkülönbözteti a nevelés minden más formájától. A megfelelő ökológiai kultúrát képviselő életvitel kialakításához nem elegendőek pusztán kognitív (gondolkodási-megismerési) hatások és követelmények. A környezet javításának módszereiről való ismeretek megszerzése is fontos, de ezek birtoklása még nem jelenti a cselekvésre való motiváltságot és az ahhoz szükséges képességeket, vagyis a környezet kognitív ismerete a környezetért felelős, a környezettudatos magatartás szükséges, de nem elégséges feltétele. A környezetvédelmi problémák ismerete, az ezzel kapcsolatos elemző és értékelő képességek, a megfelelő cselekvéssel kapcsolatos attitűdök és értékek is szükségesek az egyéni, felelős cselekvéshez. Ezért szerettük volna felhívni akciónkkal a diákok figyelmét. Akciónk témája a mosható textilpelenka népszerűsítése volt. Alkalmasnak tartottuk a 16-18 éves korosztály tagjait arra, hogy ezzel a témával megismerkedjenek, hiszen ők lesznek a jövő nemzedékének szülei, időben meg kell őket ismertetni az újabb, környezetkímélőbb (vagy eddig is jól bevált, de elfelejtett) módszerekkel. Azt szerettük volna bemutatni az előadással, hogy miként lehet csökkenteni a hétköznapi, kommunális hulladékot, megmutatni azt, hogy nem csak az a hulladék, amit a köztudatban nap, mint nap forog, hanem olyan hulladék is jelentős mennyiségben szennyezi környezetünket, mint az eldobható pelenka. A mosható pelenka használata kíméli a környezetünket, hiszen a statisztikák szerint egyetlen gyermek 4-6 ezer pelenkát használ el szobatiszta koráig, azaz átlagosan 27 hónapos koráig. Ez közel egy tonnányi hulladékot jelent gyermekenként. Ennek a szeméthegynek a lebomlási ideje több mint száz év, valamint bomlásuk folyamán környezetkárosító anyagok keletkeznek. Igaz ez a módszer akkor lesz igazán környezetbarát, ha a mosást is környezetbarát mosószerekkel oldják meg. A téma későbbiekben egy másik program keretében egy esetleges vitafórumot is eredményezhet, hiszen, ahogy a tanulók is mondták, „minden éremnek két oldala van”. Felvetették a többlet víz, energia használatát, a szennyvíz kérdését a témával kapcsolatosan. Fontosnak tartottuk, hogy a Diákönkormányzat által meghirdetett programra ne csak lányok, hanem fiúk is jöjjenek. |