Névadónk, Deák Ferenc
Szinte csak Deák és Kossuth fejt ki folyamatos aktív politikai tevékenységet a tárgyalt időhatárok között. Azonban míg Kossuth 1849 után emigrációban csak passzív szemlélője a magyarországi eseményeknek, addig Deák itthon marad-maradhat és a hazai közélet meghatározó személyiségévé, válik az 1860-as években. Alakja már életében legendássá válik, a korabeli közvélemény a "haza bölcse" megtisztelő néven övezi. (1803-1876) Hogyan is indult pályája? A nyilvánvaló testvéri túlzástól eltekintve valóban elképesztő tudása, - különösen a kor köznemesi színvonalához képest. Képzett jogász, aki gyakorta fejből idézi a törvényeket. Erre igen nagy szükség is van, mert az 1830-as évek politikai pereiben ő védi Kossuthot és Wesselényit. Az 1840-es évek legelején, még ha rövid időre és a szükség miatt is, az ellenzék vezére lesz. Kossuth kiszabadulása után visszatérhet a háttérbe, hiszen nem politikus alkat. Jelentős közjogi méltóságot megyei követi megbízatásán kívül csak az első, független, felelős magyar kormányban vállal, melyben az igazságügy miniszteri posztot kapja. 1849-ig olyan személyekre van szükség, akik járatosak a napi politikában, képesek a nemzet élére állni a függetlenségi harcban. Ilyen szerepre Deák alkalmatlan. Az ő igazi terepe a traktáció és a kodifikáció. Jogalkotásra és országgyűlési érvelésre azonban hosszú ideig nem nyílik lehetőség. Az abszolutizmus politikai rendszere azonban hosszútávon éppen a deáki alkatnak kedvez. Az Angol királynő szállodába költözik és baráti beszélgetések, tanácskozások formájában érleli az új politikát: kivárni az önkényuralom tombolásának végét, és kompromisszumot kötni a Habsburg házzal. A reformkor nagyjai közül egyedül Deák volt képes erre a csaknem két évtizedes várakozásra. Először 1861-ben nyílik lehetőség arra, hogy a közös érdekek mentén valamiféle megállapodás jöjjön létre. Egyszerre kellett a 48-as emigráció ellenállására számítania és Schmerling nyomása elöl ügyesen kitérnie a magyar alkotmányosságra támaszkodva. Az 1861. évi második feliratában így fogalmaz: "Az alkotmány sérthetetlen fenntartása a Sanctio Pragmaticában világosan kikötött föltétele a trónörökösödési jognak. A kettő egymással viszonyos... Felségedet, hacsak ismét absolut hatalommal uralkodni nem akar a teljhatalmú törvényhozás nem illeti...törvényeinknek semmi részét...el nem törölheti...mert azok már 1848-ban királyi megerősítéssel szentesítettek." Határozott és világos beszéd. Egyszerre védi ki a túlzott engedékenység vádját itthon és jelöli ki a megegyezés keretét Bécs számára. Deák Ferenc a nemzeti liberalizmus egyik kiemelkedő képviselője. Tevékenysége egyszerre szolgálta a politikai értelemben vett nemzet kialakulását és a szabadelvűség, a szólás- és sajtószabadság érvényesülését. Noha a reformkor küzdelmeit Széchenyivel, Kossuthtal, Kölcseyvel együtt vívja, alapvetően mégis magányos alkat. Egész életét alárendeli közéleti tevékenységének. Mit jelenthet számunkra 20. század végi emberek számára a deáki élet? Mindenekelőtt példát arra, hogy csak elmélyült szakmai tudással felvértezve érdemes közszereplést vállalni. Annak belátását, hogy elveinket következetesen és higgadtan kell képviselni. Törekednünk kell arra, hogy erőszak helyett a józanész, de ne a megalkuvás irányítsa cselekedeteinket. Végül de nem utolsósorban alázatra int Deák szelleme: nemzeti ügyet csak odaadással, a más érdek figyelem-bevételével lehet eredményesen képviselni. Újabb négy esztendő telik el mikor napvilágot láthat programadó írása: a Húsvéti cikk. A haza bölcse mellett a "nemzet prókátorát" is tisztelte benne a korabeli közvélemény. Ez utóbbi megállapítás tökéletesen jellemzi lelki alkatát. Ő elsősorban jogász és nem a szó eredeti értelmében vett politikus. Ráadásul azon kevesek közé tartozott, kik ennek felismerése után fel is hagytak a közvetlen politizálással. |