NYELVI ELŐKÉSZÍTŐ ÉVFOLYAM
A Kispesti Deák Ferenc Gimnáziumban a törvény által biztosított lehetőségeknek megfelelően a 2004/2005-ös tanévtől Nyelvi előkészítő évfolyamot (továbbiakban Nyek) indítunk angol és német nyelven.
A vonzáskörzetünkbe tartozó általános iskolákban az angol és a német nyelveket tanítják, ezért választottuk ezt a két idegen nyelvet a Nyek évfolyamon. Szeretnénk hozzájárulni, hogy az általános iskolában megszerzett nyelvtudás ne vesszen el,. hanem a tanulók azt az idegen nyelvet tanulhassák tovább a középiskolánkban, amelyet az általános iskolában elkezdtek. A KDFG-ben a 9. évfolyamon 14 órában folyik a német illetve angol nyelv tanítása, ez éves szinten 518 nyelvórát jelent.
Közvetlen céljaink a Nyek évfolyamon:
- a 9. évfolyamon tanulók intenzív nyelvtanulási keretek között angol illetve német nyelvekből olyan használható tudáshoz jussanak, amelynek birtokában legkorábban a 10. osztály végén, legkésőbb a 13. osztály végén sikerrel tehetnek emelt szintű nyelvi érettségi vizsgát,
- a tanulókban kedvező attitűdöt és motivációt alakítsunk ki a nyelvek, a hozzájuk tartozó kultúrák és általában a nyelvtanulás iránt,
- a megfelelő tanítási és tanulási stratégiák alkalmazásával és átadásával a tanulók váljanak képessé nyelvtudásuk önálló fenntartására és továbbfejlesztésére.
A nyelvtanítás hatékonysága, intenzitása
Az előkészítő évfolyam célja a kommunikatív kompetenciák kialakítása, fejlesztése. A kommunikatív nyelvi kompetenciák fogalma az adott szituációnak megfelelő nyelvhasználati képességet jelenti a négy alapkészség (beszédkészség, beszédértés, olvasásértés és írás) területén. Ezen kívül természetesen a tanuló egyéb, személyes kompetenciáinak fejlesztése is folyik.
Ennek érdekében hosszas előkészítő munka eredményeképpen igyekszünk a legmodernebb tananyagokból, segédanyagokból tanítani.
A nyelvi csoportokat két-két nyelvtanár tanítja. Témakörönként felosztottuk egymás között a feladatokat. Részletesen megbeszéltük és írásban dokumentáltuk, hogy milyen értékelési rendszert alkalmazunk, milyen jellegű számonkérések lesznek, mik a céljaink, elvárásaink illetve kötelességeink a diákokkal szemben.
Olyan tevékenységi formákat igyekszünk választani, amelyek már a tanulási folyamat során a diákokat sikerhez, az erőfeszítést visszaigazoló eredményekhez juttatják. Derüljön ki a számukra ebben a tanévben is, hogy fontos és érdekes tevékenységekre képesek idegen nyelven és az idegen nyelv tanulása révén. Ezen célok megvalósítására egyrészt a projektmunkák megvalósítása, másrészt a célnyelvi országokban (Németországban illetve Angliában) tett tanulmányi utazások különösen jó alkalmat biztosítanak.
Ebben a programban az együttműködés, a kapcsolatteremtés mindenképpen intenzívebb, mint az idegen nyelvet nem ilyen magas óraszámban tanuló diákoknál. Így szorosabb a kötelék a tanuló és a tanár között, tanuló és a tananyag között, és a tanulók között.
Az odafigyelés a tanár részéről is nagyobb. A heti 6-7 órában tanító tanár többet van a tanulókkal, alkalma van megismerni, rátapintani az erős és gyenge pontjaikra és azokat fejleszteni. Intenzívebb az ellenőrzés, a visszacsatolás is, ami segíti a folyamatos és eredményes munkát.
Összefoglalásképpen a következő tevékenységeket, elemeket sikerült megvalósítani az előző tanévben illetve ezeket a célokat szeretnénk az idei tanévben is elérni:
- folyamatos, mindennapos nyelvtanulás;
- a célok és a tanulási formák változatossága a motiváció fenntartása érdekében;
- munkamegosztás a tanárok között;
- nagyobb tanulói önállóság, több egyéni munka (a házi feladatokban is);
- tanulási stratégiák oktatása, fejlesztése (segédeszközök használata, média, digitális anyagok, internet, könyvtár stb. a lehetőségeinknek megfelelően);
- a szókincs aktívabb, rendszeres, változatos gyakorlása;
- több autentikus anyag használata;
- kiegészítő anyagok változatossága; (pl. angol és német nyelvű folyóiratok)
- fokozott interkulturális közelítés (pl. nyelvterületi ünnepekről megemlékezés, tanulmányi utazások);
- projektek előkészítése és megvalósítása;
- könnyített/szintezett olvasmányok használata;
- változatosabb év közbeni értékelés, osztályzás; (félévi és év végi egységes írásbeli és szóbeli számon kérés) Két év tapasztalata alapján tehát egyértelműen sikeresnek mondható a Nyek évfolyam beindítása.
A Kispesti Deák Ferenc Gimnázium híre Európában
Örömmel tudatjuk, hogy a Kispesti Deák Ferenc Gimnázium (az ELTE BTK-val és a budai Petőfi Gimnáziummal közösen) sikeresen részt vett egy nemzetközi munkaprogramban, mely a KÜLÖNBÖZŐSÉG AZ OKTATÁSBAN címet viseli.
Az egyes - uniós - országokban zajló munkacsoportok kidolgoztak olyan, nemzetközileg is tanulságokkal szolgáló pedagógiai programokat, melyek révén a "különbözőség" - legyen az nemi, faji, szociális, etnikai, kulturális, stb. - erénnyé kovácsolódik az oktatásban, nem pedig feszültségforrást és akadályozó tényezőt jelent.
A munka eredményeként egy 3 nyelvű oktatócsomag született, melynek középpontjában a magyar rövidfilmek állnak. A DVD formátumú segédanyagot december közepén egy párizsi nemzetközi konferencia keretében is módunk volt bemutatni, ahol a prezentáció nagy sikert aratott.
A filmösszeállítás célja, hogy segítségével a néző - elsősorban az oktatás szereplői; tanárok és diákok - jobban értsék a képi nyelvet, jobban tájékozódjanak a vizuális kultúrában, ill. arra törekszik, hogy a különbözőség problematikájának sokszínű bemutatásával alakítsa a befogadók önmagukhoz és a közösséghez való viszonyát.
A filmekhez készült oktatási segédanyagot, megismerhették számos franciaországi városban, Angliában, Portugáliában, Olaszországban, Bulgáriában, Finnországban és Romániában is.
A program keretében diákok célcsoportjai tekintettek meg 8 kisfilmet, mellyel kapcsolatban kérdőívet töltöttek ki, véleményeket fogalmaztak meg. A színvonalas, nemzetközi díjas magyar rövidfilmek értelmezése révén igyekeztük megragadni a gyerekek fejében, lelkében lévő problémákat, az előítélet és az agresszió kérdéskörét. Szakmai konzultánsként, valamint a filmek kiválasztásában, a segédanyagok elkészítésében közreműködött Dr. Buglya Sándor rendező, operatőr, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem tanára.
A kérdőíveket értékeltük, a tapasztalatokat összesítettük majd franciára lefordítva vittük a nemzetközi plénum elé.
Miután Párizsban, idén decemberben az iskolánk személyes bemutatása megtörtént, a másik két budapesti intézménnyel közösen, európai hírnevet kaptunk, nemzetközi szakbizottságok és egyszerű tanárok használják munkánkat a diákok toleranciára és szolidaritásra nevelésében.
Felméry Klára, Lázár András
Az oldal tetejére |