A Kispesti Deák Ferenc Gimnázium médiagyakorlatának tematikája, a "Videopenna" koncepcióra épül, ami a videóirásoktatás Nagyistók Tibor által fejlesztett metódusa.
Mi a videopenna?
Minden olyan a tanulóink számára elérhető médiaeszköz, amit videoírásra tudunk használni.
Mi a különbség a videoírás és a video-olvasás között?
Médiaóra keretében a fiatalok elsajátítják a "video-olvasás" alapjait, de video-írást szinte sehol nem tanítanak ennek a generációnak a világon. A videoírás oktatás célja, az általános- és középiskolás fiatalok vizuális kultúrájának ugrásszerű emelése, a töltőtoll után a digitális/interaktív kamera (mobiltelefon, videós fényképező, internet) beiktatásával az oktatásba és a kommunkációba.
Milyen előnyei vannak a videokommunkációnak?
- A beérkező tudatosított információ több mint 80%-a mozgóképes formában ér el bennünket. Hogy ne csak befogadók, hanem ennek az új "videókommunikációnak" kibocsájtói is legyünk, meg kell tanulnunk "video-írni". A technológiai monopóliumok lebomlásával, szinte minden gyerek hozzáfér a videokommunikációs eszközökhöz. Ám ez csupán annyi, mintha a legjobb tollakat, ceruzákat, füzeteket és vonalzókat birtokolná. A hatékony "videoírást" a tanártól, vagy a szakértő "közösségtől" kell megtanulnia.
- A Google találat annál magasabb:
- minél több az eltöltött idő (videó optimális)
- minél több az átlinkelés (mindenhova feltenni a videot)
- Belőle lehet fotót, szöveget és hangot is kinyerni, hatékony tartalomgyártás
- költsége minimális: rendelkezésre állnak az eszközök (mobiltelefon, fényképezők-videókamerával, web2, Youtub-Facebook)
- Unikális és egyben korszerű. Továbblépés a hagyományos írásbeliségben (toll,klaviatúra, interaktív "videopenna")
- jól kommunikálható a hagyományos módon és közösségi kommunikációval (web2)
Videopenna tanmenet:
- Az induló osztályban, minden gyereknek van egy "tévécsatornája".
Vagyis egy egy személyes Youtube csatorna és Blogoldal/Facebook-blog.
- A gyakorlatban résztvevők egy zárt Facebook csatornán tartják egymással a kapcsolatot, ott nézik és fejlesztik saját és egymás videóit.
- 3 fős stábok alakítása, a teammunka elmélyítésére
- A félév során a tanuló egyrészt saját, másrészt stábtartalmat
(video/kép/szöveg) tölt fel a saját blogoldalára, ami publikus, ami
kommentálható és továbbfejleszthető elősegítve az átlinkeléseket és az
ott töltött idő emelését.
- Egyéni feladat: "20 képes történetmesélés". A tanuló 20 fotót alakít videóvá a Windows Movie Maker programmal kb 2 perc hosszban. A történetet narrálva meséli el, zenével és feliratokkal támogatva.
- Stábfeladat: "Egy snittes történetmesélés." A 3-6 fős stábok 1db maximum 5 perces, vágás nélküli videóval mesének el egy történetet, dolgoznak fel egy eseményt, dokumentumot.
- Opcionális feladat: 5 perces, narrált, vágott rövidfilm készítése.
- Osztályzó automata: Ha "van adás", tehát feltöltött tartalom, akkor
elégséges. Ha technikailag megfelelő az anyag, akkor közepes az osztályzat. Ha exkluzív a tartalom akkor jó az osztályzat. A jeles osztályzat adása a gyakorlatvezető szubjektív
döntése.
2012/2013-as tanév
10-esek: Deák media Facebook/Youtube szerkesztés, stábfeladat: iskola-portré (fizika/kémia kísérletek nyelvgakorllás, klipszövegfordító, stb stb) tanárok oktató videólevél sorozata (Edius/Vegas/Movie makers). Egyéni: 20 képes történetmesélés. 20 fotóból zenés videó feliratokkal Windows movie makerrel.
11-esek: Érettségi film majd portrésorozat folytatás, nem érettségizőknek portrésorozat.
Közmédia fotózás operatőr/vágó Deákos diákok gyakorlaton az MTVA-ban: http://www.youtube.com/watch?v=N33S2gxtvZk
Videopenna vízió:
Egy magyar és nemzetközi szintű iskolák között ai kollaboráció. A gyerekek nagy motivációs szinten használják "videopennáikat", de nincsenek fejlesztve, terelve, irányítva. Rossz hatásfokkal gyártják a videotartalmakat (nincs videopenna tananyag és tanítóbázis az iskolákban, céltalan a tartalomfejlesztésük) és kihasználatlan a szellemi potenciáljuk. Ezzel a módszerrel egyszerre kezd a külvilág felé kommunikálni az iskola, kapcsolódik magyar és külföldi videós "kollégákkal" a tanuló és a tantestület is bekerül a médiavérkeringésbe (újságcikkek, tévériport, idézettség on-line, on-air, szakai konferenciák stb). Mindeközben megnyerjük a legértékesebb célcsoportot, a gimnázium tanulóit, akik kapcsolati hálót fejlesztenek, együttműködnek.
Referenciák:
MTVA "Újranyitunk belső videó" a Kispesti Deák Ferenc Gimnázium tanulóinak munkája:
http://www.youtube.com/watch?v=N33S2gxtvZk
17 éves Deákos tanítvány filmje lett az MTVA Balatoni nyár produkció promója:
http://www.youtube.com/watch?v=kR1RXqa6Me4
MTV-MR2 Szimfonik Live werkfilmek:
http://www.youtube.com/watch?v=jkBrQsejl7c
A suhanó metró:
http://www.youtube.com/watch?v=AdMxEj77S2U
Vitaszínház:
http://www.youtube.com/watch?v=mdtNj_sG3Zs
http://www.youtube.com/user/djuice2012#p/u/5/H9IwXM-Bo70
Médiaguru c. tévéműsorban:
http://www.youtube.com/watch?v=oF5hsPmqH7s&feature=related
www.mtv.hu/mediaguru
www.facebook.com/MediaguruTV
Deákos filmek:
http://www.youtube.com/watch?v=5W2XyoIOYxU
http://www.youtube.com/watch?v=AdMxEj77S2U&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=IyjYLWwS3cY
http://premier.mtv.hu/Hirek/2011/02/01/14/Ferencz_Peter_es_a_tinihorror.aspx
http://www.youtube.com/watch?v=Xk3FJO97BUw&feature=related
Közmédia Simfonik Live I. betétfilmek. Riporter Bombera Krisztina, Operatőr/vágó Nagyoistók Máté Deák Ferenc gimnázium
http://www.youtube.com/watch?v=Xgk49q8t1-8
http://www.youtube.com/watch?v=Bp1gBBt4KQg&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=sRtmyt8_CUM&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=cxgmj2kbRX0&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=PrjCumM213I&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=GJGj9apFLPk&feature=relmfu
http://www.facebook.com/DeakMedia
Deák Hírek Deák héten 2012
Molnár Ferenc: Liliom - Így készül egy amatőr nagyjátékfilm
Nagyistók Tibor
szerkesztő-riporter
koordinátor, FKM Fejlesztői Műhely |